نامه اعتراضي گروه راديولوژي دانشگاه اصفهان در خصوص بخشنامه جدید سطح بندی سونوگرافی

وزارت بهداشت با صدور دستورالعمل هاي  متعدد باعث تنش و سلب   آرامش  از محيطهاي آموزشي ميشود / ادامه اين روند غير صحيح خسارات جبران ناپذير به پيكره آموزش و درمان كشور وارد خواهد كرد

بسمه تعالی

سرکار خانم دکتر چنگیز

رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

با سلام

با توجه به ابلاغ بخش نامه هاي ضوابط اموزش هاي مرتبط با سونوگرافي توسط متخصصين زنان و زايمان و ايجاد جو شديدا ملتهب در بخش هاي آموزشي دانشگاه كه ادامه فعاليتهاي آموزشي را دچار مشكل نموده است احتراماً اینجانبان اعضای هیات علمی گروه رادیولوژی دانشکده پزشکی موارد ذیل را به استحضار می رسانیم:

1- همانگونه که مستحضرید و نیز در برنامه ی آموزشی دوره تخصصی رادیولوژی مشخص است دستیاران رادیولوژی در طی چهار سال دوره تخصصی خود بطور مداوم موارد سونوگرافی کل بدن و من جمله زنان و مامایی را فراگرفته و حدود پانصد صفحه از كل دوهزار صفحه رفرانس سونوگرافی مراجع مصوب را كه مربوط به سونوگرافي زنان و زايمان مي شود مطالعه نموده و در امتحانات متعدد کتبی و شفاهی شرکت می نمایند. در صورتیکه در کتب مرجع رشته زنان و مامایی فقط حدود چهل صفحه در مورد سونوگرافی زنان و مامایی وجود دارد. تاکنون نیز در اقصی نقاط کشور متخصصین رادیولوژی موارد سونوگرافی زنان و مامایی را انجام داده و می دهند و در موارد متعدد به شکل کتبی از طرف انجمن رادیولوژی ایران اطلاع داده شده است که در هر نقطه ای از کشور که کمبود متخصص رادیولوژی وجود دارد این انجمن حاضر به همکاری و رفع کمبود متخصص رادیولوژی می باشد.

2- در بخشنامه فوق الذکر ترکیب کمیته کشوری سامان دهی برنامه آموزش های مرتبط با سونوگرافی به شرح زیر ذکر شده است:

1) مشاور وزیر در امور سلامت زنان

2) دبیر هیات ممتحنه ی تخصصی زنان و زایمان

3) پنج نفر متخصص زنان و زایمان به معرفی دبیر هیات ممتحنه زنان و زایمان و تایید معاونت آموزشی

باتوجه به ترکیب ذکر شده به نظر می رسد اعضای هیات بورد و نیز اعضای هیات علمی رادیولوژی گروه های آموزشی کشور سونوگرافی زنان و مامایی را بلد نیستند و یا صلاحیت انجام آن را ندارند که به دلایل ذکر شده حتی نباید از آن ها در مورد سامان دهی برنامه آموزشی مرتبط با سونوگرافی نظرخواهی شود. در صورتی که در برنامه آموزشی مصوب همین وزارتخانه، سونوگرافی جزئی از رشته رادیولوژی قرار گرفته است. موارد متناقض فوق الذکر را چگونه می توان تفسیر نمود.

3- حدود یک ماه قبل پس از ابلاغ شناسنامه ی سونوگرافی های زنان و مامایی از طرف معاونت درمان وزارت متبوع، به دلیل آن که مورد اعتراض شدید جامعه رادیولوژی کشور قرار گرفت، با نظر مقام وزارت و به دلیل آنکه این شناسنامه ها بدون در نظر گرفتن نظرات هیات بورد رادیولوژی و اعضای هیات علمی گروه رادیولوژی، و فقط تحت نظر اعضای هیات علمی و بورد گروه زنان و زایمان تهیه شده بود، اجرای آن ها متوقف گردید. حال باید پرسید چگونه یک ماه بعد از واقعه فوق الذکر مجدداً بخشنامه ضوابط آموزش های مرتبط با سونوگرافی که توسط متخصصین زنان و بدون دخالت و نظر متخصصین رادیولوژی تهیه شده است جهت اجرا، ابلاغ می گردد.

4- بر طبق بخشنامه فوق الذکر طول دوره آموزشی شش ماه بوده که می تواند تا سه  ماه تقلیل یابد و محتواي آن نيز نامشخص است در صورتیکه دستیاران رادیولوژی در طی چهار سال آموزش های فوق الذکر را با امتحانات متعدد کتبی و شفاهی فرا می گیرند. این تفاوت چشمگیر در طول یک دوره ی آموزشی را چگونه می توان تفسیر نمود. هر روز شاهد موارد متعدد خطای تشخیصی در موارد سونوگرافی زنان و زایمان توسط متخصصین زنان در کشور و حتی شهرهای بزرگ هستیم که موارد آن ها به وزارت بهداشت منعکس شده است. چگونه می توان تصمیمات غیر علمی و غیر کارشناسی را در محیط های دانشگاهی و علمی مانند موارد فوق شاهد بوده که نتیجه آن در خطر قرار گرفتن سلامتی مردم و افت سطح درمان هموطنان می باشد.

5- با توجه به افزایش چشمگیر پذیرش دستیاران رادیولوژی و نیز راه اندازی گروه های جدید آموزشی رادیولوژی در تعدادی از دانشگاه های کشور در سال های اخیر و بر طبق مستندات معاونت آموزشی و درمان وزارت متبوع، تعداد کافی متخصص رادیولوژی (هم مرد و هم زن) درتمام مراکز بهداشتی درمانی کشور وجود دارد و در آینده نزدیک نیز پس از فارغ التحصیل شدن دستیاران فعلی ، به نظر نمی رسد کمبودی از این نظر وجود داشته باشد، لذا اعطای مجوز انجام سونوگرافی زنان و مامایی به متخصصین زنان و زایمان نتیجه ای جز دل سردی دستیاران رادیولوژی به علاوه ی رواج نظام معیوب خود ارجاعی که قبلاً همگی شاهد نتایج بسیار مخرب آن در بقیه ی رشته های تخصصی بوده و می باشیم ونتيجه اي جز افزایش بسیار شدید و غیر ضروری هزینه های درمانی بیماران نخواهد داشت.

6- در موارد متعدد از طرف مسئولین وزارت خانه علت اعطای مجوز انجام سونوگرافی زنان و مامایی به متخصصین زنان کمبود رادیولوژیست در مناطق محروم ذکر شده است . در صورتی که همواره شاهد انجام غیر قانونی و غیر علمی سونوگرافی توسط متخصص زنان و زایمان (بدون گذراندن دوره ی آموزشی) در كلان شهرها همراه با اخذ وجه غیر قانونی از بیمار می باشیم. این موارد بطور متعدد از طرف انجمن رادیولوژی به معاونت درمان اطلاع داده شده است ، متاسفانه شاهد هستیم که برخورد مناسب قانونی با این تخلفات نمی شود. در صورتی که بازرسان معاونت درمان در زمان های متعدد به مراکز رادیولوژی در سراسر کشور جهت بازرسی و کنترل مقررات مراجعه می نمایند. این تفاوت برخورد با رشته های مختلف را چگونه می توان تفسیر نمود. (به قول معروف: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)

7- در طی سال های اخیر به شکل متناوب شاهد ابلاغ دستورالعمل های متعدد از طرف وزارت بهداشت در مورد رشته ی رادیولوژی و به خصوص سونوگرافی بودیم که سبب بروز تشنج در جامعه ی رادیولوژی و به خصوص گروه های آموزشی و دستیاران رادیولوژی گردیده است. جهت آموزش صحیح به دستیاران نیاز به محیط آموزشی آرام و مبتنی بر اصول اخلاقی، علمی و قانونی می باشد.

سعی اعضای هیات علمی نیز همواره حفظ آرامش و اخلاق و علم در دانشگاه ها بوده و می باشد. متاسفانه ابلاغ دستورالعمل های فوق که به نظر به مقدار کافی کارشناسی نشده است این آرامش مورد نیاز را به هم زده و سبب افت شدید سطح آموزش و زیان های جبران ناپذیر به کشور و سطح سلامت مردم می گردد. به نظر می رسد در موارد فوق از اعضای هیات علمی راديولوژي نیازی به مشاوره و کارشناسی نبوده است. اینجانبان از روی دلسوزی هشدار می دهیم که ادامه ی این مسیر غیر صحیح، خسارات جبران ناپذیری به پیکره ی آموزش و درمان کشور خواهد زد .

8- به نظر مي رسد روندي در جريان است كه حوزه هاي تصويربرداري را در رشته هاي مختلف پزشكي از راديولوژي مجزا نمايد ودر اختيار رشته مربوطه قرار دهد و نتيجه گيري آن است كه رشته راديولوژي در حال نابودي مي باشد وادامه آموزش دستياران غير ممكن خواهد بود و ادامه اين وضع جايگاهي ندارد.

لذا از جنابعالی خواهشمندیم مراتب اعتراض شدید ما را به وزارتخانه منعکس فرموده و درخواست لغو سریع بخشنامه ی ضوابط آموزش های مرتبط با سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان را داریم. بدیهی است سونوگرافی جزء جداناشدنی از علم رادیولوژی می باشد و بایستی توسط متخصصین رادیولوژی انجام شود، هرگونه کمبودی از نظر تعداد، و نحوه آموزش رادیولوژیست های کشور بایستی از نظر علمی در هیات بورد رادیولوژی و نیز گروه های آموزشی رادیولوژی کشور که مسئول موارد فوق می باشند بررسی و رفع گردد و همانطوری که قبلاً اطلاع داده شده است اگر کمبودی در مورد موارد فوق وجود دارد گروه های رادیولوژی آموزشی کشور آمادگی کامل جهت رفع کمبودها را داشته وخواهند داشت . لازم به تذکر است در صورت ادامه روند غیر علمی فوق الذکر، بروز هرگونه مشکلی به عهده ی مسئولین محترم وزارت بهداشت خواهد بود.

از لطف و توجه جنابعالی سپاسگزاریم.